Motoristický sport je zvláštním druhem sportování. Zatímco v jiné sportovní disciplíně vám stačí pohodlné trenýrky a opravdu dobré boty, u aut je to zcela jinak. Připravit opravdu špičkové auto je nesmírně nákladná záležitost, kde nerozhodují nejenom peníze, ale také celá řada odborníků. Vyladit motor a jeho periférie, správně nastavit podvozek, zvolit optimální směs obutí atd. Také je třeba se zmínit o zručnosti a umění jezdce, bez kterého by to samozřejmě nešlo. Pilot závodního auta má tu obrovskou výhodu, že jakékoli trénování je víceméně příjemnou a relativně pohodlnou záležitostí. Na vlastní závody je sice třeba určitá fyzická příprava, ale zdaleka nedosahuje pro nás tak nepochopitelných hodnot jako třeba u atletů.
Ona správná volba auta pro danou disciplínou je doslova klíčová. Na tomto prvotním kroku záleží, zda všechny ostatní a následující povedou k maximálnímu bodovému zisku a úspěchům či nikoli, a zda?? bude auto odsouzeno k přibližování se svým soupeřům. Je třeba zvolit model, který má již v sériové podobě jasný a zřejmý potenciál. Jakýsi přirozený talent s možností více či méně náročných úprav. Motor se dá vyměnit za silnější, převodovka se dá poskládat podle potřeby jezdce, kola není problém vyměnit, zrovna tak jako upravit podvozek a brzdy. Vždy je potřeba držet se regulí a pravidel dané disciplíny, ale základ vozu musí být opravdu vyhovující.
Nissan 200SX je úžasná placka, kterou kupředu pohání zadní kola. Tato kára je ideálním základem pro sportovní použití, neboť umožňuje řadu úprav, které dávají podvozku na jistotě a motoru na výkonu. Možná je pro vás značení této řady trošičku tajemstvím, tak já se to ve zkratce pokusím vysvětlit. Modelové označení je rozdílné pro Japonsko (180SX), Evropu (200SX) a v neposlední řadě také pro Ameriku (240SX). Rozdíly nejsou jen v označení, ale dochází i k někdy drobným, jindy k zásadnějším změnám. Tak například motory. Obecně se do dvoustovkové řady dávají přeplňované dvoulitry, ovšem třeba Amerika upřednostňuje motory o větším zdvihovém objemu (2,2 litru) a naopak ráda upouští od turbodmychadla.
Další změny nastávají v elektronice motoru a tím pádem i k výkonovým odlišnostem. Japonsko má auta výkonnější, my Evropané musíme z množství koníků slevit, zase jsou auta prodávaná u nás o něco ekologičtější a splňují přísné evropské normy. Do řady 200SX patří modely Nissan S12, S13, S14 a S15. Nás bude zajímat právě posledně jmenovaná S15, která se od ledna 1999 dodávala ve specifikaci S a R. Celou řadu nosných dílů přebírá ze Skylinu R34, ovšem motory používá klasické SR20DE nebo o turbo obohacený SR20DET. Zajímavostí S15 je to, že se vyrábí pouze s řízením na pravé straně vozu, takže je můžete v originální podobě spatři pouze v Japonsku, Austrálii, Británii apod.
Pro všechny nadšené fanoušky driftingu by bylo asi špatně skousnutelné, kdyby se na startu libovolného podniku Japonského drifťáckého šampionátu neobjevil tým Kei-Office. Toto společenství je s motorsportem a úpravami spojeno už téměř dvacet let. Společnost Kei-Office je známá především jako vynikající úpravce podvozků. Ještě před tím, než se driftování vydalo za japonské hranice, tak jistý pan Keiichi Tsuchiya a jeho kamarádi se bavili tím, že se s auty klouzali po horských silničkách z kopce dolů od rána do večera. Zábava to byla ohromná, ale bohužel občas končila dříve než se setmělo, to když do inkriminovaných míst dorazilo černobílé auto s úžasným nápadem zkontrolovat dění ve své lokalitě. Koho by bavilo rušení zábavy uniformovanými muži, že? Tento fenomén slidů se postupně rozrůstal a nabíral na síle a není tedy divu, když se Keiichi Tsuchiya stal jeho náčelníkem. Organizoval závody po celé zemi ještě dříve, než se z nevinné zábavy vyvinul národní šampionát. Keiichi byl v driftech skutečným machrem a za jízdu bokem si dokonce vysloužil i titul Drift King.
Tento člověk prokazuje dnes a denně i ve věku padesáti let úžasné řidičské schopnosti, které kdysi předvedl na všemožných závodních drahách. Tak například skončil pátý s Hondou NSX při čtyřiadvacetihodinovce v Le Mans v roce 1995, a o čtyři roky později byl druhý s Toyotou GT One, což je jistě i dnes velice působivý výsledek. Zrovna teď Vás pravděpodobně napadá otázka, proč se zabýváme historií a k čemu je tahle hodina dějepisu, hned vysvětlím a sami uvidíte tu obrovskou souvislost mezi Keiichi a Kei-Office. Aha, je to tady. Už vidíte kolik toho prvního (Keiichi) je zahrnuto v tom druhém (Kei-Office). Jasně, Keiichi založil svůj Office a nadále se věnuje závodům, i když už ne aktivně. Ten správný člověk, který nám může povědět něco více o S15 Silvia, která se účastnila v roce 2005 národní Grand Prix, je team manager Shinichi Kitahara. Není to nikdo jiný než ten chlápek, který stál za přípravou auta, jehož řidič, šestatřicetiletý Yasuyuki Kazama, v současné době vede Japonský šampionát D1. Tento manažer je neskutečně vytížený, ale na nic se nevymlouvá. Já jen prozradím, že u Kei-Office má na starosti ještě Mazdy RX-7 a RX-8. V současné době také prochází týmový Nissan Z33 zásadní chirurgickou operací pro účely následujících podniků drift-raců.
Kei-Office přes svůj široký záběr však zůstala tvrdohlavě věrná Silvii v celém dosavadním průběhu šampionátu. Aby také ne, vždyť je to nejpopulárnější auto na všech drift závodech. A nejen to, také je hojně vyhledávané mezi tunery. Existuje na něj a do něj ohromné množství kompatibilních součástek a léta zkušeností s těmito auty dělají každý budoucí problém jednodušším. Je obecně známo, že zadní náprava silvie není právě uzpůsobena pro tento sport, ale Kei-Office se specializovala na tuto oblast, a nutno říci, že úspěšně zkrotila tento problém (nadměrné odskakování), který jim kazil minulou sezónu. Vedle techniky je potřeba se také řádně věnovat stylingu vozu a tak hlavní aero prvky, které se letos na voze nacházejí, se drobně liší od minulé sezony. Opět je tradičně vyrobili u Neko Corporation. Lakovací práce jsou podpisem Auto Produce Boss. Zelená je krásně vidět a na asfaltovém oválu nádherně vyniká. Ovšem lak je jedna věc, polepy další. Tu druhou stránku designových prací si vzali na zodpovědnost lidé z Kei-Office, protože jsou si vědomi faktu, že na tomto autě je jich skutečně hodně a tak si dali na zpracování reklamní grafiky obzvlášť záležet. Zajímavostí je i "moderní" umístění nálepek na pravé straně nissanu, které jsou zrcadlově převrácené.
Mezi sezónami se dostalo vylepšení i motoru, ale zrovna teď odstranili mechanici z auta systém NOS. Tento krok dlouze zvažovali a nakonec dali tuto módní a krátkodobou záležitost z auta pryč. Móda v Americe je Japonci často přebírána, ale ne všechny trendy a technologie jsou pro japončíky dobré a také, světe div se, dostupné. Jasně, extradávka výkonu se hodí každému řidiči a je navíc opojně příjemná, ale opotřebení motoru je při používání NOSu enormní. A navíc ceny v Japonsku jsou zcela jiné než v Americe. Každá odjetá soutěž tak stála navíc ¥130,000, což je asi €1000. Každý, kdo provozuje nějaké závodní auto, asi ví, jak špatně se na tento sport peníze shánějí a jak moc je třeba sahat do vlastních kapes a jak špatně se na tento povolený doping vydělává.
medcare pharmacy dgsolbvfdberSnonamcpce
(tingeVed, 29. 5. 2021 17:43)